Vävda rum

Vill du besöka och delta i Sveriges största utställning med virtuell konst?

Våren 2023 firar Riksförbundet Sveriges Konstföreningar 50 år. Detta firas med en digital konstutställning, Vävda rum, över hela Sverige, och Motala Konstförening är en av värdarna.

Vävda rum är en unik utställning där tio konstnärer som arbetar med offentlig konst och augmented reality, ”anpassad verklighet”, har tagit fram konstverk anpassade för offentliga platser som finns i de flesta kommuner. Genom att ladda ner appen Vävda rum kan besökaren uppleva och interagera med tio helt nya virtuella konstverk. I Motala kan du t.ex. bli en del av en renhjord på torget, fundera över människans plats i naturen vid Gamla Motala Verkstad, jogga tillsammans med en personlig tränare på kanalbanken, bygga en skulptur på gräsplanen bakom Dubergska gården eller skapa ett ordmoln tillsammans med deltagare från hela landet i hamnen.

Tidigare var det offentliga rummet med sina torg och parker viktiga mötesplatser för kommunens invånare. I dag sker i stället många av våra möten i digitala forum. Med Vävda rum vill vi använda konsten för att åter befolka våra gemensamma utrymmen och knyta ihop det virtuella och fysiska rummet. Under hela sommaren har vi i Motala möjlighet att uppleva våra offentliga miljöer på nya och spännande sätt.

Vävda rum visar också att samtidskonsten med hjälp av den nya tekniken kan vara både lekfull och fantasifull, och skapa nya spännande upplevelser utanför storstäderna och institutionernas väggar.

Utställningen invigs med vernissage över hela landet den 20 maj, och kan sedan ses hela sommaren till och med 30 september. I Motala öppnar vi utställningen kl 11.00 med en gemensam konstvandring som utgår från Dubergska gården.

Om du inte har någon smartphone eller surfplatta så kanske du känner någon som har? Den här upplevelsen gör sig bäst i grupp!

Projektet är initierat av Sverige
Konstföreningar och finansieras av Postkodstiftelsen.